Een goede onderlinge samenwerking van de 12 basisscholen van Stichting PCOAZ in Alblasserdam, Heerjansdam en Zwijndrecht is onmisbaar voor het behoud en de ontwikkeling van de kwaliteit van het protestants christelijk onderwijs in deze gemeenten. Daarom zullen de scholen met ingang van het komend schooljaar vaste samenwerkingscombinaties vormen. Daarnaast verandert de cultuur in de organisatie nog meer in de sfeer van het nemen van eigen verantwoordelijkheid, waardoor de professionaliteit zal toenemen.
De samenwerkingscombinaties worden gevormd door steeds drie scholen, namelijk: ’De Boeg - De Loopplank - De Schalm’ in Alblasserdam en ‘Het Accoord - Impuls – Julianaschool’, ‘De Bron – De Kim – Margrietschool’ en ‘De Brug – De Notenbalk – De Rank’ in Heerjansdam en Zwijndrecht. De scholen blijven allemaal zelfstandig en behouden hun eigen unieke sfeer en cultuur. Er is dus zeker geen sprake van fusies. Er wordt op dit moment op bepaalde gebieden al samengewerkt, maar die uitwisseling zal verder uitgebreid worden en een formele basis krijgen. Dit zal de kwaliteit zichtbaar ten goede komen.
Veel directeuren en leerkrachten zijn experts op specifieke onderwijsgebieden en zij zullen hun kennis en ervaring zo niet alleen binnen de eigen school delen, maar ook met collega’s op andere scholen. Er zijn reken- en leescoördinatoren die zullen werken voor verschillende scholen. Maar ook kennis op het gebied van bijvoorbeeld onderwijsmethodes, extra zorg voor leerlingen, ICT en mediawijsheid zal zo makkelijker en breder gedeeld worden. Het niveau van onderwijs op alle scholen zal hierdoor stijgen. Voor leerlingen en ouders blijft de leerkracht het vaste gezicht van de groep, maar deze manier van werken zorgt ervoor dat de leerkracht zijn of haar werk nog beter kan doen.
Directeur Ad Vos geeft aan dat de al eerder ingezette cultuurontwikkeling binnen de stichting te maken heeft met ‘eigen verantwoordelijkheid en de regie voeren over je eigen ontwikkeling. Het doel is om de collectieve professionaliteit van al onze werknemers te vergroten, waardoor de onderwijskwaliteit natuurlijk verder toeneemt. Wij bieden onze werknemers ruimte om gestelde doelen gezamenlijk en op hun eigen manier te realiseren. Dit heeft een positieve invloed op het werkplezier.’