PCOAZ leerlingen zijn mediawijs
De bovenbouw leerlingen van De Schalm in Alblasserdam en de meeste Zwijndrechtse PCOAZ scholen hebben tijdens de Week van de Mediawijsheid, de laatste week van november, dagelijks veel geleerd over media. Net als de leerlingen van ruim 3.500 andere Nederlandse schoolklassen behaalden zij hun MediaMasterdiploma in het spannende spel MediaMasters.
Leerlingen van de groepen 7 en/of 8 van Het Accoord, De Brug, De Kim, Impuls, Julianaschool, De Notenbalk en De Schalm zijn samen met hun leerkrachten, maar ook met hun ouders bezig geweest met mediawijsheid naar aanleiding van vragen en opdrachten in het spel. Media, zoals tv, internet, sociale media, apps, games en smartphones bieden eindeloze mogelijkheden. Maar hoe werken ze, wat hebben ze voor invloed en wat kun je ermee? De kinderen moeten overleggen, samenwerken, media maken en interpreteren. Met hulp van opvoeders, leerkrachten, bibliotheken en mediacoaches ervaren kinderen de kansen van media, maar zullen ze ook alert moeten zijn én een kritische blik nodig hebben.
Voor één van de opdrachten maakten de kinderen een 5-shot filmpje over mediawijze kinderrechten. Groep 8 van De Notenbalk won met hun inzending een professionele remake van hun filmpje over het kinderrecht op privacy, offline en online. Ook groep 8b van de Julianaschool won deze prijs. Volgens juf Rachel Steijaert waren alle kinderen even betrokken bij het proces en hebben ze het filmpje helemaal zelf verzonnen.
Een groepje leerlingen uit groep 7 en 8 van De Notenbalk ging op mediastage bij de online redactie van het AD in Rotterdam. Ze woonden een redactievergadering bij waar het laatste nieuws besproken werd en interviewden één van de redacteurs van de online nieuwssite. Deze leerlingen leerden meer over het vergaren van nieuws en begrijpen nu wat de gevolgen kunnen zijn wanneer foto’s of teksten zomaar op internet worden gezet.
Op De Schalm gaven de kinderen een presentatie aan ouders en grootouders over wat zij al over dit onderwerp weten. Ook op verschillende andere scholen zijn al of worden nog ouderavonden gehouden over sociale media om juist ook de ouders bij dit onderwerp te betrekken, als partner in media-opvoeding. Hoe kan een ouder met zijn of haar kind in gesprek gaan over media en hoe kun je er bovendien samen veel plezier aan beleven? Gesprekken tussen ouder en kind gaan vaak over het maken van afspraken en beperkingen in mediagebruik. Hoeveel uur mag je kind gamen? Welke tv-programma’s mogen ze wel en niet kijken? Hoe gaan we om met mobieltjes aan de eettafel? Echter, media bieden kinderen juist ook veel kansen. Soms weten kinderen daar zelfs meer van dan hun ouders. Ze ontplooien bijvoorbeeld hun creativiteit door het maken van filmpjes of kunnen binnen enkele minuten op internet de juiste informatie vinden die ze nodig hebben voor een spreekbeurt.
Alle deelnemers vonden het een erge leerzame week waardoor ze een heel stuk mediawijzer geworden zijn.