PCOAZ leerlingen leren van alles over media
De oudste leerlingen van een aantal PCOAZ scholen hebben tijdens de Week van de Mediawijsheid, eind november, dagelijks veel geleerd over media. Net als ruim 10.000 andere Nederlandse scholieren behaalden zij hun MediaMasterdiploma in het spel MediaMasters.
Leerlingen van de groepen 7 en/of 8 van De Schalm in Alblasserdam, Het Accoord, Impuls, Julianaschool, De Kim en De Notenbalk in Zwijndrecht zijn samen met hun leerkrachten, maar ook met hun ouders in gesprek gegaan over mediawijsheid naar aanleiding van de vraagstukken in het spel. Vragen met betrekking tot privacy, handig zoeken op internet en feiten over mediagebruik kwamen langs.
De leerlingen vonden het een leuke en leerzame week: “Je leert dat je op bijvoorbeeld Facebook en Twitter geen gegevens van jezelf moet zetten.” en “Het was leuk dat je thuis ook aan het programma kon werken om jokers te verdienen.”
De leerlingen van groep 7 en 8 van Het Accoord grepen bovendien de mogelijkheid aan om mediastages te lopen bij landelijke mediabedrijven. In kleine groepjes mochten ze een dagdeel mee kijken en mensen interviewen achter de schermen bij 3FM, TV Rijnmond, Atos Radio, AD De Dordtenaar en RTL Late Night. Via Twitter hielden ze de klas op de hoogte van deze bijzondere ervaringen.
Met het verslag hierover hebben ze de hoofdprijs gewonnen en mogen ze binnenkort een bezoek brengen aan het museum voor beeld en geluid. Als extra beloning krijgen ze een kijkje achter de schermen bij The Voice of Holland.
Kennis over hoe we met media om moeten gaan is een voorwaarde geworden voor volledige deelname aan de samenleving, want een wereld zonder media zoals tv, internet, mobiele telefonie en games is niet meer denkbaar. Daarbij is het belangrijk dat we alle mogelijkheden, maar ook de risico’s van media kennen. Kinderen zijn er vaak heel handig mee, maar moeten wel leren er verantwoord en veilig mee om te gaan. Daarin speelt de school een rol, maar ook ouderbetrokkenheid is noodzakelijk.